Zľavy útočia zo všetkých strán. Či už ide o kamenné obchody, ale internetové predajne. Niekedy sa až nechce veriť, že obchodníkovi prinesie zlacnenie ešte nejaký zisk.
Najviac zarobia na oblečení
Po Vianociach sa najviac nakupuje oblečenie. Marketingový expert hovorí, že ak si obchodník zabezpečuje aj výrobu, môže byť jeho marža až 95percent. Túto stratégiu využívajú predovšetkým veľké reťazce.
Ak napríklad cena bundy je v obchode 100€, náklady na jej výrobu mohli byť len 5 až 10€. Reťazce si tak môžu dovoliť skutočne veľké zľavy. Podobnú stratégiu využívajú aj výrobcovia kozmetiky a parfumov. Marža sa tu pohybuje okolo 70 percent.
Avšak, žiadny predajca si nemôže dovoliť ponúkať zľavy vyššie ako časť jeho marže. Len to je cesta k úspechu. Preto hrajú s ľuďmi hru a vyhrávajú najmä oni. Vopred vyrátajú aké množstvo tovaru predajú za plnú cenu a aké množstvo sa predá až vo výpredaji. Predpokladanú maržu tak poznajú už dlho pred výpredajmi.
Zľava ako liek pre mozog
Pri vysokej cene sa nám v mozgu aktivujú tzv. centrá bolesti. Zľavy tak pôsobia ako liek na túto bolesť. Obchodníci útočia na praveké inštinkty. Reagovať musíme hneď, inak sa môže tovar vypredať. V dávnych dobách znamenalo váhanie straty obživy či kožušiny. Dnes to tak už nie je, no mozog aj tak nemá rád riziko a preto radí kupovať. Za takú cenu to predsa nemôžeme nechať v obchode.
Iná taktika je získanie niečoho zadarmo. Či už ide o tovar v balíku 1+1 zdarma, alebo darček k nákupu. Internetové obchody využívajú túto taktiku najmä pri objednávkach nad určitú sumu, kedy je poštovné zdarma.
V zahraničí nakúpite lacnejšie
Portál FinWeb.sk nedávno upozornil na rozdiely medzi nemeckou a slovenskou verziou Alza.sk/Alza.de. Na Slovensku ponúkajú sušič topánok za necelých 80€, v Nemecku stál rovnaký tovar len 17€.
Ako je to možné? Zahraničné e-shopy si dovolia vyššie zľavy predovšetkým kvôli tomu, že z ich e-shopu si môže tovar objednať ktokoľvek na svete. Pritom zo slovenského e-shopu iba Slováci. Náklady sa tak rozpustia medzi omnoho väčšie množstvo tovaru a tiež je väčšia pravdepodobnosť, že sa predá aj okrajový tovar. Napríklad taký Black Friday je v zahraničí pripravovaný aj pol roka dopredu.